woensdag 17 maart 2010

Anale trombose

Oorzaak
Wanneer er een langdurige stuwing in het zwellichaam blijft bestaan kan er zich plots een bloedklonter vormen. Factoren die dit in de hand kunnen werken zijn:

* 'verwaarloosde' aambeien
* overmatig alcohol- of specerijengebruik
* episodes van diarree
* zware inspanningen (tillen, persen, o.a. bij constipatie)
* soms zomaar spontaan

Klachten

* plotse erg pijnlijke, harde, blauwe knobbel rond de anus
* verdwijnt niet na ontlasten en kan niet weggeduwd worden

Behandeling

* lokaal inwrijven met ijsblokjes kan verlichting brengen
* poliklinisch onder plaatselijke verdoving: via een kleine insnede kan het bloedstolseltje verwijderd worden; dit is de snelste en meest efficiënte methode
* een kleine bloedklonter kan na een paar weken ook spontaan verdwijnenanale trombose

1 opmerking:

  1. Vandaag een trombose aambei laten verwijderen.
    Zaterdagavond kreeg ik pijn en zondag kon ik bijna niet meer lopen, plassen, zitten ed.
    Ik had het nog nooit gehad en vond het best eng dat er een bult zat wat er niet hoorde en wat er veel pijn deed. Een afspraak met een plaatsvervangende huisarts gekregen. Deze constateerde een trombose aambei en verzekerde mij dat het niet vanzelf weg zou gaan, waardoor er een snede gemaakt moest worden onder plaatselijke verdoving. Ik vond het ongelooflijk genant en pijnlijk. Maar doordat de grootste druk weg is gehaald met het verwijderen van het bloedstolsel is de pijn gelukkig minder dan voor de behandeling.
    Ik ben nu wel ongerust over het vervolg en of ik over 11 dagen zonder problemen kan genieten van mijn vakantie naar Turkije. Veel spoelen, is het enige wat ik kan bijdragen aan een hopelijk snel herstel.

    BeantwoordenVerwijderen